Post by Mark on Nov 8, 2005 18:40:09 GMT 1
ARCHIEF RIJNMOND
aflevering 305
1 augustus 2004
Afgelopen week ben ik definitief toegetreden tot de klasse van mannen van middelbare leeftijd.
Aan de ene kant was er het bezoek aan een tante van in de tachtig die steeds krommer, dover en slechtziender wordt.
Ze vroeg me hoe oud ik nou inmiddels was.
Toen ik antwoordde “44, ik word binnenkort 45” zei ze: “O, nog lekker jong.”
Aan de andere kant was er een wat ontluisterende ervaring bij Radio Rijnmond.
Het zal u niet ontgaan zijn dat Radio en TV Rijnmond een tumultueus jaar achter de rug hebben. Financiële problemen, crisisoverleg met de provincie, gedwongen ontslagen.
Al die perikelen kwamen terecht op het bordje van de nieuwe directeur van RTV Rijnmond, Eric Wehrmeijer.
Die was nietsvermoedend aan het Rijnmond-avontuur begonnen – toen hij zijn handtekening zette was er nog geen vuiltje aan de lucht - en hij kreeg opeens met al deze narigheid te maken.
Echt tijd om zich rustig in te werken werd hem niet gegund.
Inmiddels is het lek bij Radio en TV Rijnmond boven en is er ruimte voor een wat rustiger kennismaking met deze en gene.
Vorige week is Eric een middag op de thee geweest bij mij en mijn vrouw.
Op mijn uitnodiging.
Ik voelde de behoefte om elkaar wat beter te leren kennen.
Het werd een bijzonder gezellige middag.
Met voor mij een ronduit verrassende wending.
Al kort na binnenkomst kwam het gesprek op muziek, en Eric liet zich ontvallen dat hij vroeger bassist is geweest in de band Gruppo Sportivo.
Mijn bek viel open.
Hij, in Gruppo Sportivo?
Ja, in de oerversie, in de jaren zeventig.
In de tijd dat de band z’n succesvolste jaren beleefde.
Ik kan me dat nog heel goed herinneren.
Hey girl.
Tokyo, I’m on my way, and in my new Toyota it’s not so far away.
Disco really made it, it’s empty and I hate it.
Energieke, ongepolijste popliedjes met een dikke knipoog.
Een beetje anti-helden-muziek.
Al terugrekenend kwam ik op een concert van Gruppo Sportivo eind jaren zeventig in Delft. Ik heb toen een blauwe maandag bouwkunde gestudeerd, en heb toen bij een of andere studentenvereniging Gruppo zien optreden, met Hans van den Burg, Max Mollinger en Meike Touw. Dat waren namen en gezichten die me waren bijgebleven.
Maar daar had Eric Wehrmeijer dus tussen gestaan, met z’n basgitaar.
Omdat ik het nauwelijks kon geloven, heb ik het – tijdens het bezoekje van de directeur - meteen even opgezocht in een soort Nederpop-encyclopedie.
Ja, daar stond het.
De Haagse groep Grupp Sportivo, in de periode 1976-1979 met Eric Wehrmeijer op basgitaar.
Het was waar.
Ik meende nogal een ontdekking te hebben gedaan en vertelde een paar dagen later aan een collega over het huisbezoek van de directeur.
Ik zei: “Weet jij dat Eric Wehrmeijer vroeger nog basgitaar heeft gespeeld in Gruppo Sportivo?”
“Ja,” antwoordde de veel jongere collega, “zoiets heb ik wel eens gehoord. Maar dat zegt me eigenlijk niet zoveel. Ja, jaren zeventig, dat heb ik helemaal niet meegemaakt.”
Nou, toen wist ik dat het vonnis definitief was: je bent een man van middelbare leeftijd.
gezien op: www.rijnmond.nl/vonk/305-column.htm
aflevering 305
1 augustus 2004
Afgelopen week ben ik definitief toegetreden tot de klasse van mannen van middelbare leeftijd.
Aan de ene kant was er het bezoek aan een tante van in de tachtig die steeds krommer, dover en slechtziender wordt.
Ze vroeg me hoe oud ik nou inmiddels was.
Toen ik antwoordde “44, ik word binnenkort 45” zei ze: “O, nog lekker jong.”
Aan de andere kant was er een wat ontluisterende ervaring bij Radio Rijnmond.
Het zal u niet ontgaan zijn dat Radio en TV Rijnmond een tumultueus jaar achter de rug hebben. Financiële problemen, crisisoverleg met de provincie, gedwongen ontslagen.
Al die perikelen kwamen terecht op het bordje van de nieuwe directeur van RTV Rijnmond, Eric Wehrmeijer.
Die was nietsvermoedend aan het Rijnmond-avontuur begonnen – toen hij zijn handtekening zette was er nog geen vuiltje aan de lucht - en hij kreeg opeens met al deze narigheid te maken.
Echt tijd om zich rustig in te werken werd hem niet gegund.
Inmiddels is het lek bij Radio en TV Rijnmond boven en is er ruimte voor een wat rustiger kennismaking met deze en gene.
Vorige week is Eric een middag op de thee geweest bij mij en mijn vrouw.
Op mijn uitnodiging.
Ik voelde de behoefte om elkaar wat beter te leren kennen.
Het werd een bijzonder gezellige middag.
Met voor mij een ronduit verrassende wending.
Al kort na binnenkomst kwam het gesprek op muziek, en Eric liet zich ontvallen dat hij vroeger bassist is geweest in de band Gruppo Sportivo.
Mijn bek viel open.
Hij, in Gruppo Sportivo?
Ja, in de oerversie, in de jaren zeventig.
In de tijd dat de band z’n succesvolste jaren beleefde.
Ik kan me dat nog heel goed herinneren.
Hey girl.
Tokyo, I’m on my way, and in my new Toyota it’s not so far away.
Disco really made it, it’s empty and I hate it.
Energieke, ongepolijste popliedjes met een dikke knipoog.
Een beetje anti-helden-muziek.
Al terugrekenend kwam ik op een concert van Gruppo Sportivo eind jaren zeventig in Delft. Ik heb toen een blauwe maandag bouwkunde gestudeerd, en heb toen bij een of andere studentenvereniging Gruppo zien optreden, met Hans van den Burg, Max Mollinger en Meike Touw. Dat waren namen en gezichten die me waren bijgebleven.
Maar daar had Eric Wehrmeijer dus tussen gestaan, met z’n basgitaar.
Omdat ik het nauwelijks kon geloven, heb ik het – tijdens het bezoekje van de directeur - meteen even opgezocht in een soort Nederpop-encyclopedie.
Ja, daar stond het.
De Haagse groep Grupp Sportivo, in de periode 1976-1979 met Eric Wehrmeijer op basgitaar.
Het was waar.
Ik meende nogal een ontdekking te hebben gedaan en vertelde een paar dagen later aan een collega over het huisbezoek van de directeur.
Ik zei: “Weet jij dat Eric Wehrmeijer vroeger nog basgitaar heeft gespeeld in Gruppo Sportivo?”
“Ja,” antwoordde de veel jongere collega, “zoiets heb ik wel eens gehoord. Maar dat zegt me eigenlijk niet zoveel. Ja, jaren zeventig, dat heb ik helemaal niet meegemaakt.”
Nou, toen wist ik dat het vonnis definitief was: je bent een man van middelbare leeftijd.
gezien op: www.rijnmond.nl/vonk/305-column.htm